V loňské motorkářské sezóně jsem se byla podívat na „Benzínovým dejchánku“ ve Velkých Hydčicích (okres Klatovy). Procházela jsem se mezi zaparkovanými motocykly a můj zrak upoutala opravdu pěkná přestavba, kterou jsem často vídala jezdit v nedalekých Horažďovicích. Chvíli jsem postávala u „dvoukolé fešandy“ než se objevil její majitel. „Máš pěknou motorku“, pokusila jsem se o rozhovor. Lojza Klepsa podpořil můj zájem a rozpovídal se o své Jawě. JAWA 1

V roce 1955 byla v Praze vyrobena Jawa 500 OHC, ale v té době nikdo netušil, že se v roce 1990 dostane do Lojzových rukou. Zhruba jeden rok trval vývin přestavby, než se majiteli podařilo přizpůsobit ji své představě. Rám, pohonná jednotka, zadní buben a brzda, kaslíky a olejová nádržka zůstaly nedotčeny. Na motoru byly sníženy hlavy a válce jsou nastříkány práškovou barvou - Komaxitem. Odfuk z motoru vede do nádržky s olejem a potom dochází k odvětrávání do prostoru. S dříve používaným sytičovým karburátorem z Jawy 350, který nebyl upravován, dosáhl motocykl rychlosti až 140 km/h. Dnes sytičový karburátor nahradil podtlakový karburátor Mikumi s průměrem difuzoru 26 mm. Původní dynamo plní bez problémů svou funkci, protože bylo odborně opraveno a utěsněno simeringem. Přední světlo pochází z traktoru, ale to mu na svitu neubírá, ba naopak. Pro pomoc nemusel Lojza chodit daleko, protože jeho dva bratři Zdeněk a Vláďa zhotovili budíky (z jednoho kusu železa) a také mají na svědomí výfuky, předstupačky a jiné pečlivé soustružnické a frézařské práce. Představec podle nákresu vyrobil pan Hata z Pačejova. Výfuk vznikl navařením tří dílů a několika menších kolen, aby se dosáho plánovaného ohnutí.
JAWA 2Před více než dvěma lety došlo opět na bratrskou pomoc, kdy původní vidlice ze staršího motokrosového typu Jawy byla prodloužena o 20 cm, takže se rozvor zvětšil z 1375 mm na rovných 1800 mm. Zadní blatník se dočkal rozšíření o 10 cm. Přední kolo nese kotoučovou brzdu značky Jawa 350 a je v 19“ ráfku. Za zmínku stojí sedlo s opěrkou svařené mosazí a udělané podle vlastních představ. Zajímavý airbrush vytvořil zhruba před pěti lety akademický malíř ze Žichovic Jan Mika na nádrž z „péráka“.
Tahle motorka odvezla svého řidiče nejdál do Chorvatska. Celá cesta probíhala pohodově bez oprav a spotřeba se pohybovala okolo 3,5 l/100 km. Letošní plány na dovolenou směřují do Řecka. Lojza je se svou motorkou spokojen a říká: „Chytne na první šlápnutí, celá dovolená a všechny cesty jsou bez problémů. Prostě, aby byla spolehlivá, musí se na ní pořádně máknout.“
Tak takhle to dopadlo u Klepsů, když nejmladší ze tří sourozenců vypracoval návrh a bratři mu ho pomohli uskutečnit.

Lenka, Horažďovice

(převzato z Bikes info 5/99)