V loňské motorkářské sezóně jsem se byla podívat na „Benzínovým dejchánku“ ve Velkých Hydčicích (okres Klatovy).
Procházela jsem se mezi zaparkovanými motocykly a můj zrak upoutala opravdu pěkná přestavba, kterou jsem často vídala jezdit v
nedalekých Horažďovicích. Chvíli jsem postávala u „dvoukolé fešandy“ než se objevil její majitel. „Máš pěknou motorku“, pokusila jsem
se o rozhovor. Lojza Klepsa podpořil můj zájem a rozpovídal se o své Jawě.
![]() V roce 1955 byla v Praze vyrobena Jawa 500 OHC, ale v té době nikdo netušil, že se v roce 1990 dostane do Lojzových rukou.
Zhruba jeden rok trval vývin přestavby, než se majiteli podařilo přizpůsobit ji své představě. Rám, pohonná jednotka, zadní buben a
brzda, kaslíky a olejová nádržka zůstaly nedotčeny. Na motoru byly sníženy hlavy a válce jsou nastříkány práškovou barvou - Komaxitem.
Odfuk z motoru vede do nádržky s olejem a potom dochází k odvětrávání do prostoru. S dříve používaným sytičovým karburátorem z
Jawy 350, který nebyl upravován, dosáhl motocykl rychlosti až 140 km/h. Dnes sytičový karburátor nahradil podtlakový karburátor Mikumi
s průměrem difuzoru 26 mm. Původní dynamo plní bez problémů svou funkci, protože bylo odborně opraveno a utěsněno simeringem. Přední
světlo pochází z traktoru, ale to mu na svitu neubírá, ba naopak. Pro pomoc nemusel Lojza chodit daleko, protože jeho dva bratři Zdeněk a
Vláďa zhotovili budíky (z jednoho kusu železa) a také mají na svědomí výfuky, předstupačky a jiné pečlivé soustružnické a frézařské práce.
Představec podle nákresu vyrobil pan Hata z Pačejova. Výfuk vznikl navařením tří dílů a několika menších kolen, aby se dosáho plánovaného ohnutí. Lenka, Horažďovice (převzato z Bikes info 5/99) |