Dnes je v našich motoshopech široká škála chopperů a cruiserů, ale před deseti lety u nás nebyly ani motoshopy a ani choppery.
Byli ale nadšenci dvou kol a vysokých řídítek, kteří si i přes tehdejší režim splnili svůj sen - mít doma nablejskanýho choppera.
![]() Jedním z nich je Julin Hruška z Žiželic. Tenhle biker koupil v roce 1989 „půllitrovou“ Jawu od Zdeňka Havlíka z Kolína, nynějšího stavitele H-Déček. Odtud také pochází původní návrh na stavbu. Jawa z roku 1957 prošla kompletní renovací. Motor byl zadřenej a tak byly vyměněny původní ventily za ventily z šestsettrojky, sedla a vedení ventilů. Motor s objemem 488 ccm a výkonem 20,6 kW při 5750 otáčkách šlapal výborně, až na zapalování. Poruchové dynamo je běžné u většiny OHCéček a tak Julin v levém víku motoru odvrtal díru a navařil pouzdro upraveného alternátoru z Jawy 350. Demontáž alternátoru je obracená než u klasické „třindy“. Julin musel nejdřív sundat pochromované víčko, potom vyndat stator a nakonec celé levé víko i se ![]() I přes výměnu celého vnitřku karburátoru žral chopper osm litrů, a tak se nedalo nic jiného dělat, než předělat difuzor a koupit nový karburátory z 350tky. Dnes si motorka vezme při 80-ti kilometrové rychlosti úctyhodných 3,7 litrů na sto kilometrů. Rám je originál, až na převařenou podsedlovou část. Na nádrži je převařené víko a dodělaný panel s ![]() Tachometr se hodil ze Škodovky, osvětlení SPZetky z Moskviče a přední světlo z německého kombajnu, ale byla nutná výměna paraboly za parabolu ze Simsona. Jízdní vlastnosti v zatáčkách jsou podle majitele výborné, protože Jawa nemá zadní kyvnou vidlici. Jediný problém jsou brzdy. Přední veliká bubnová brzda ztrácí účinek, protože těžiště motocyklu je v zadní části a zadní brzda i po předělání na dvouklíč brzdí dost špatně. No a co na konec. Věřím, že i když je tenhle chopper starší konstrukce, má pořád svůj charakter a styl a nadělá Julinovi Hruškovi v sedle ještě mnoho radosti z jízdy. Martin (převzato z Bikes info 4/99) |