Dnes je v našich motoshopech široká škála chopperů a cruiserů, ale před deseti lety u nás nebyly ani motoshopy a ani choppery. Byli ale nadšenci dvou kol a vysokých řídítek, kteří si i přes tehdejší režim splnili svůj sen - mít doma nablejskanýho choppera. JAWA 500 OHC z boku
Jedním z nich je Julin Hruška z Žiželic. Tenhle biker koupil v roce 1989 „půllitrovou“ Jawu od Zdeňka Havlíka z Kolína, nynějšího stavitele H-Déček. Odtud také pochází původní návrh na stavbu. Jawa z roku 1957 prošla kompletní renovací. Motor byl zadřenej a tak byly vyměněny původní ventily za ventily z šestsettrojky, sedla a vedení ventilů. Motor s objemem 488 ccm a výkonem 20,6 kW při 5750 otáčkách šlapal výborně, až na zapalování. Poruchové dynamo je běžné u většiny OHCéček a tak Julin v levém víku motoru odvrtal díru a navařil pouzdro upraveného alternátoru z Jawy 350. Demontáž alternátoru je obracená než u klasické „třindy“. Julin musel nejdřív sundat pochromované víčko, potom vyndat stator a nakonec celé levé víko i se JAWA 500 řídítka simerinkem, který chrání alternátor před olejem z motoru. S tímhle alternátorem najel Julin 25 tisíc kilometrů bez jediné opravy. V roce 91 bylo nutné vyměnit celou klikovku, protože původní byla stářím vyběhaná. Motor chodil pět let bez větších problémů, až v roce 96 přišel na řadu novej píst, výbrus a pístní kroužky. Přes všechny opravy neteče z motoru ani kapka oleje, což je vzácnost, protože tyhle Jawky jsou dost choulostivý na prosakování oleje mezi bloky motoru, víky ventilů a krytem královského hřídele.
I přes výměnu celého vnitřku karburátoru žral chopper osm litrů, a tak se nedalo nic jiného dělat, než předělat difuzor a koupit nový karburátory z 350tky. Dnes si motorka vezme při 80-ti kilometrové rychlosti úctyhodných 3,7 litrů na sto kilometrů.
Rám je originál, až na převařenou podsedlovou část. Na nádrži je převařené víko a dodělaný panel s JAWA 500 motor kontrolkama a se spínací skříňkou. Přední vidle jsou z motokrosový motorky a kolo je originál Jawa. Přepákování a řídítka jsou z nerezu. Na koncovky výfuků posloužila nachromovaná topenářská trubka.
Tachometr se hodil ze Škodovky, osvětlení SPZetky z Moskviče a přední světlo z německého kombajnu, ale byla nutná výměna paraboly za parabolu ze Simsona.
Jízdní vlastnosti v zatáčkách jsou podle majitele výborné, protože Jawa nemá zadní kyvnou vidlici. Jediný problém jsou brzdy. Přední veliká bubnová brzda ztrácí účinek, protože těžiště motocyklu je v zadní části a zadní brzda i po předělání na dvouklíč brzdí dost špatně.
No a co na konec. Věřím, že i když je tenhle chopper starší konstrukce, má pořád svůj charakter a styl a nadělá Julinovi Hruškovi v sedle ještě mnoho radosti z jízdy.

Martin

(převzato z Bikes info 4/99)